Zimní pneumatiky jsou speciálně navrženy pro zlepšení bezpečnosti a výkonu vozidla v zimních podmínkách, zvláště pokud jde o sníh, led a nízké teploty . Od letních i celoročních pneumatik se liší směsí, dezénem, trakcí a brzdnou dráhou.
Směs, ze které jsou vyrobeny, je speciálně vyrobena tak, aby zůstala měkká a pružná i při velmi nízkých teplotách. To zajišťuje lepší přilnutí pneumatik k povrchu silnice, což zvyšuje trakci a zlepšuje řízení. Jejich dezén je zase navržen tak, aby maximalizoval odvod vody a sněhu a zlepšoval záběr automobilu na sněhu nebo na ledě.
Některé pneumatiky mohou obsahovat také speciální hroty na povrchu, které poskytují dodatečnou trakci na ledě. Ne všude je ale můžete používat.
Při výběru je třeba zohlednit typ vozidla, velikost pneumatik a rychlostní index. V úvahu berte typ pohonu, tedy přední, zadní nebo pohon všech kol, ale i teplotní podmínky, kde si umíte vybrat dezén více zaměřený na odvádění vody.
Dobrým orientačním kritériem jsou i štítky, kterými musí být vybavena každá pneumatika. Na nich naleznete důležité údaje pro zimní provoz a to jednak hodnocení brzdné dráhy v kategorii od A po E, ale především přilnavost. Standardem je piktogram přilnavosti na sněhu, ty lepší pneumatiky mají také přilnavost na ledě.
Kromě teoretických a deklarovaných parametrů je dobré se při výběru spolehnout i na odborné testy a recenze motoristických klubů přímo z praxe.
Jednou z největších autorit v tomto ohledu je německý klub motoristů ADAC , který každý rok testuje prakticky všechny typy pneumatik. Pro rok 2023 přitom připravil hodnocení podle nových kritérií zohledňujících bezpečnost, ale i ekologičnost.
Z aktuálních výsledků dáváme do pozornosti rozměr 205/60 R16 nejvíce používaný v oblíbených modelech značek Audi, VW, Škoda, BMW i Mercedes, včetně více SUV vozů. Nejlepší hodnocení získaly pneumatiky prestižních značek Dunlop, Michelin a Goodyear, pozitivně však překvapily i Hankook a Firestone.
Zde je tabulka s hodnocením konkrétních pneumatik:
Značka |
Známka |
Celkové hodnocení |
Dunlop Winter Sport 5 |
2,2 |
Dobré |
Michelin Alpin 6 |
2,2 |
Dobré |
Goodyear UltraGrip 9+ |
2,3 |
Dobré |
Continental WinterContact TS 870 P |
2,4 |
Dobré |
Hankook Winter i*cept RS3 |
2,4 |
Dobré |
Bridgestone Blizzak LM 005 |
2,4 |
Dobré |
Firestone Winterhawk 4 |
2,5 |
Dobré |
BFGoodrich G-Force Winter 2 |
2,6 |
Uspokojující |
Fulda Kristall Control HP 2 |
2,6 |
Uspokojující |
Kleber Krisalp HP3 |
2,8 |
Uspokojující |
Falken Eurowinter HS02 |
3 |
Uspokojující |
Barum Polaris 5 |
3,1 |
Uspokojující |
Vredestein Wintrac |
3,1 |
Uspokojující |
Uniroyal WinterExpert |
3,2 |
Uspokojující |
Lassa Snoways 4 |
5,2 |
Nedostatečné |
Austone Athena SP-901 |
5,3 |
Nedostatečné |
Jedním z klíčových faktorů, které zřejmě každý motorista zvažuje při výběru, je cena. Obecně platí, že dražší pneumatiky často nabízejí lepší výkon a delší životnost, ale existují i dostupné modely s ideálním poměrem ceny a výkonu.
Zásadou, které byste se měli ale vždy držet, je vyhýbání se těm nejlevnějším modelům. Může to mít dopad na bezpečnost, výkon, životnost i přilnavost.
Pneumatiky známých a ověřených značek nabízejí nejen dlouholeté zkušenosti a z toho plynoucí kvalitu výroby, ale zejména pokročilé technologie v dezénu, směsi a konstrukci. To se projeví v lepším záběru, vyšší trvanlivosti, lepší odezvě při řízení a celkově lepší trakci i v náročnějších podmínkách vody, ledu, námrazy či sněhu.
Levné pneumatiky jsou často výrobky méně známých značek nebo značek, které nevyužily náročnější testování, inovace nebo nejnovější technologie. To může vést k horšímu výkonu při brzdění či trakci ik používání méně kvalitních směsí.
Zásadním mínusem je také obvykle rychlejší opotřebení gumové směsi a sjíždění původního dezénu, což snižuje trvanlivost pneumatiky. Oproti značkovým, které jsou obvykle navrženy pro větší odolnost, tak mnohem dříve ztratí své původní vlastnosti. To má vliv na bezpečnost, spotřebu paliva i nutnost častější výměny.
Řada motoristů v našich geografických podmínkách přemýšlí o tom, zda má smysl přezouvat své auto na zimní pneumatiky nebo zda nepoužít celoroční.
Nejdůležitějším faktorem v prospěch přezutí je směs. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší pryžové směsi, která je vhodná pro vyšší teploty. Při nízkých teplotách se pryž stává tvrdší a méně pružnou, což snižuje trakci a brzdnou schopnost.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny z měkké směsi, která zůstává pružná i při nízkých teplotách. Jejich dezén je navržen tak, aby zlepšit odvod vody a sněhu a minimalizoval riziko aquaplaningu. Mají hlubší drážky a speciální bloky, které pomáhají při záběru na sněhu i ledu. Letní a celoroční pneumatiky nemají bloky nemají.
Třetím faktorem je bezpečnost. Zimní pneumatiky poskytují lepší kontrolu nad vozidlem v zimních podmínkách a bezpečnou jízdu. Jsou navrženy tak, aby snižovaly brzdnou dráhu a zvyšovaly stabilitu vozidla a to iv nouzových situacích.
Zkušenosti ukazují, že používání letních či celoročních pneumatik v zimě vede k delším brzdným drahám a horší kontrole. Navíc, i když byste většinu zimy jezdili na silnicích, které nejsou zasněžené, ráno i večer je riziko náledí. Důležitá je i teplota, při poklesu pod 7 °C letní pneumatiky ztrácejí původní vlastnosti.
zakoupené na runder.cz 24.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 19.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024